måndag 30 april 2018

Långa tjänsteresor med tåg funkar - bara plus

Nyligen gjorde jag en tjänsteresa Lund-Umeå tor och för att sprida idén om att det inte är så värst mycket jobbigare än att ta flyget så gjorde jag ett gäng twitter-uppdateringar om resan. Jag kör en copy-paste här för att nå ut bredare. Men den korta storyn norrut

1.  Kvällståg vid 1730 Lund - Stockholm (här är den egentliga förlusten, minus en kväll med familjen men blir arbetstid (superfokus på tåget!) som går att kompa ut = ingen faktisk förlust).

2. Stockholm lite innan kl 22. Dryg timme att spendera på gymmet (medlem på 24/7 där kortet gäller automatiskt över hela landet (och även i en del grannländer)

3. Godnatt på natttåget vid 23-tiden

4. Vaknar utvilad och äter frukost på tåget (van vid hotellfrukost men detta var mysigare). Går av i Umeå vid 7 och har ett par bra timmars jobb i hotell-lobbyn innan mötet startar.

Hade jag gått upp för att hinna flyga upp hade det dels varit bagarväckning och trött hela dagen, dels hade jag förlorat massor av arbetstid som hade fått lösas nån annan gång.

---
Lund-Umeå ToR med - lägger upp ett gäng uppdateringar om att jobbresa långt med tåg. Ska på möte med övriga sakkunniga på området barn- och ungdomsidrott, vi är en i vart o ett av våra 20 distrikt.


Bra start - tåget i tid, min plats upptagen av folk från ett inställt tåg från Kph men de hittade nya platser. Fritt kaffe o inga kollegor/barn som stör jobbfriden = mer effektivt på tåget än på kontoret :) + ingen transfer el säkerhetskontroll, bara massa win-win överallt :)


Middag i bistron är alltid fint, småputtrig stämning o bara kanonfina fönsterbord :) Brukar gilla rätterna från grön ko men provade Kalv&Hansens eko-köttbullar. Bilden är klart vilseledande men smakerna var helrätt, riktigt gott!


I tid i Sth och 1:40 min till nattågets avgång. Perfekt tid för en promenad till gymmet och ett lätt pass, ökar chanserna för en god natts sömn. Gymkedjan 24/7 är bra om man reser en del, alla deras gym ingår, vilket är många nuförtiden.

Tänk att dom nästan la ner nattågen, var ju inte alls länge sen men med dagens flygdebatt känns det ju som en helt ansurd tanke. Dags att bädda och vakna pigg till frukost ombord om jag förstår det rätt, alltid på hotell när jag tar nattåget till sth.


Dusch och frukost på tåget för att lite senare (5 min sena) vara framme utvilad o på g i ett soligt Umeå. Drygt 13h men givet att hälften var sömn..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Resebyrå för tågresor internationellt?! Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp

Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp. Det verkar ju onekligen som att Kalmar är bäst me...