fredag 14 december 2012

Konferens Öresund cykelregion

Skickar upp de flesta av de bilder som fastnade i min kamera under dagens konferens. Jag är lite för trött för att kommentera dem nu (mer än mkt kort) men när jag smält intrycken kommer jag tillbaka och gör det. Jag är osäker på om bilderna är av värde för ngn annan men om något skulle vara extra intressant så kom tillbaka, länk till alla bildspel utlovades och när den kommer postar jag den här också. Då får ju dessutom upphovsmännen rättmätig cred för sitt arbete (men jag lägger till dyl info senare även här).

Skall jag kort sammanfatta dagen så: Inspiration! Och MASSOR av fakta på kort tid. Det känns skönt att veta att det finns många kloka som tänker cykel med tanke på att cykelboomen verkar öka och med tanke på hur mkt det finns att tjäna på att fler cyklar i form av minskad växthuseffekt och ökad livskvalitet i städerna. Och för all del - med tanke på hur mkt bättre folkhälsan skulle kunna bli! Det sista är nog ngt jag kan ta med tillbaka till mitt jobb på på idrottsförbundet och förhoppningsvis göra ngt av.

Vad får folk att cykla?
3. Symbios kollektivtrafik / cykel
4. Bättre planering/uppföljning
5. Dyrare att köra bil

Bike = business

Installera monument som gör att stadens medborgare känner att staden är en "cykelstad"

Ombytta roller!


Fakta Holland

Cykelgata

Största irritationsmomenten är infra + kvaliteten  på infran..

Väbesökt

Fakta Holland

Cykelgata, tror det var Aarhus?!


Känslor knutna till transport, intressant!

Bra iakttagelse, tankeväckande! 

Belöning av cyklister i Holland. Kampanj för att påpeka att bilismen är så subventionerad som den är.

Billigt sätt att boosta cykel, låt lokal handlare få göra reklam på stan genom att ställa in folks cyklar till rätt höjd + pumpa däcken. Alla vinner!



Slutsatser (Holland)

Usel bild men mkt intressant om hur bilen ockuperade staden

Intressanta fakta (Holland)

Billigt sätt att göra ngt om kommunen inte har råd att sätta upp belysning på cykelväg (solcellsladdade lyktor i beläggningen)

Dutch cycling embassy

Fler slutsatser

70% av Köpenhamnarna cyklar året om, och det blir ju en del cyklister även på vintern...

2 kommentarer:

  1. Attsicken att man missade det. Verkar ju varit hur bra som helst!

    SvaraRadera
  2. Går fler cykeltåg :) Men kanske dröjer med så många kunniga på ett o samma ställe.

    Jag ser fram emot fler diskussioner runt supercykelvägen Mö-Lund. Vad tycker du om den saken? Jag känner att vi först borde rusta den vi har till riktigt bra!

    SvaraRadera

Resebyrå för tågresor internationellt?! Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp

Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp. Det verkar ju onekligen som att Kalmar är bäst me...