måndag 3 december 2012

Lyckat vinteräventyr

Oj, vilken lyckad vinterpremiär det blev för pendlingen till Malmö i morse! Jag är frestad att bara publicera sköna bilder men jag skall anstränga mig lite mer.

Alltså - dagens första 21 km måste trilla in på topp 3 i sköna pendlingar. Solen sken (när den till slut orkade upp), det var torr, kall och skön luft, sisådär 8-10 minus. Cykelbanorna var inte i perfekt skick men helt klart farbara. Det var inte precis trångt på cykelvägarna men som synes ovan så var jag ju inte ensam att spåra.
Känslan var lite som att vara tidigt uppe i pisten på skidresa; allt gnistrade, kylan väckte liv i kropp och själ medan snön yrde runt benen. Och inte minst - man sitter inte inlåst i en förorenande låda av metall utan är lite en del av "naturen", skön känsla av frihet! En gnutta skadeglädje uppstod också när jag tittade upp och ser att cykeln rullar lika snabbt (och bitvis snabbare) än bilarna på E22:an (motorväg Malmö-Lund som jag cyklar parallellt med).

Hemresan Malmö -> Lund var väl inte lika läcker men helhetskänslan var på topp. Och för en gång skull var det på morgonen vindstilla samtidigt som det på eftermiddagen var riktig medvind. Känns som det knappt har hänt sen i våras.. Dessutom var säkert 75% av vägen hem saltad och helt halkfri blöt asfalt.

Skall man kasta in något negativt i ekvationen så är det alla lager av kläder, skoöverdrag, jacka, mössa, dubbla vantar osv etc mm. När man väl sitter på cykeln är det inga problem men det tar förbenat mycket tid att hålla på med allt det där. Det om något får mig t.o.m. en sån här dag att längta lite till våren.

Kollegornas reaktion var intressant, mest av allt (utan att säga det rakt ut) var nog åsikten att man måste vara bra dum i huvudet om man pendlar 42 km på cykel i (som de ser det) usla förutsättningar. Men jag tror att de flesta (igen - utan att säga det) tycker att man är bra wacko som cyklar 1:30-2 timmar om dagen alldeles oavsett väder. Vilket bara gör mig mer taggad!

Dubbdäckstänket är inte klart. I morse hade det varit toppen men redan till hemresan hade de varit överflödiga och en belastning. Jag kör nog odubbat ett tag till och ser hur de jobbar med snöröjningen.

Sammanfattningsvis: Om du som läser detta funderar på om du skall ge dig på att vintercykla - just do it! Jag har ju ännu inte cyklat ett helt år men kan redan nu säga - det finns ingen säsong som inte funkar för cykelpendling!




 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Resebyrå för tågresor internationellt?! Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp

Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp. Det verkar ju onekligen som att Kalmar är bäst me...