fredag 12 oktober 2012

Bästa och sämsta cykelsträckan i Malmö

Som lite komplettering till gårdagens inlägg kommer här en bild av det där fina på Kungsgatan. Just här är det ju inte så mycket action, jag hade sovmorgon i morse och slapp rusningen.


Och här även en bild av det klart sämsta av Kungsgatan (ok, näst efter galna bilister som vill ramma en men det har eg inte så mkt med Kungsgatan att göra..)


Detta är från korsningen Storgatan/Kungsgatan/Kaptensgatan på Lugnet i Malmö. Jag hade som sagt tagit lite sovmorgon och är på plats långt efter att trängseln lättat. När det är som värst så fullkomligt kryllar det av fotgängare, cyklister, barnvagnar mm. Och inte sällan går folk som tjejen här med näsan i en smartphone. Många (till fots o på cyklar) har lurar med musik och skulle inte höra en ringklocka på 5 cm avstånd.

Men det riktigt problematiska är att ingen, verkligen ingen, vet hur det är tänkt att man skall förhålla sig till övriga som rör sig på platsen (eller så kan man vända på begreppen och säga att precis alla har sin idé om hur det skall funka). Det blir ideligen "close calls" och förmodligen händer här en del olyckor. Jag hamnade själv i en olycka häromdagen. Min rutt var att jag kom från övre högra hörnet och skall rakt igenom till nedre vänstra varifrån det kommer en tjej som plötsligen svänger vänster rakt in i mig. Båda höll till höger till att börja med. Det var en nästan surrealistisk upplevelse - vi hade ögonkontakt en bra stund innan och ändå byter hon riktning. Båda flög i backen men lyckligtvis utan skador på vare sig oss eller cyklar.

Nåväl - med tanke på gårdagens glädjande nyhet om att hela sträckan skall rustas upp så hoppas jag kommunen passar på att reda upp begreppen här också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Resebyrå för tågresor internationellt?! Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp

Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp. Det verkar ju onekligen som att Kalmar är bäst me...