torsdag 4 oktober 2012

Liv utan bil - går det?

Vi har bil i familjen men sen i våras* står den mest och kostar pengar. Och jag funderar seriöst på om vi inte kan klara oss utan den.

Vi har långt till stora matbutiker så dit rullar den fortfarande men det har i alla fall hänt att vi kopplat på cykelkärran som barnen i stort sett slutat använda. Den klarar lätt de 4-5 matkassar som det brukar bli när vi storhandlar.

Jag har en hel del jobbresor runt om i Skåne, dit jag tidigare alltid tog bilen, men numera är det mest kollektivtrafik som gäller (händer att det blir cykel där också). Det sparar inte bara miljö, tiden på tåget (som det oftast blir) nyttjas ju mycket bättre med händerna på en laptop än på en ratt.

En del jobbresor funkar inte med vare sig cykel eller kollektivtrafik. Där är bilpool en brutalt bra lösning och sen en tid har min arbetsplats avtal med Sunfleet. En av deras bilar står på 2 minuters gångväg från min ytterdörr och vid jobbet har jag en som står 5 min bort. Funkar hur bra som helst, bilarna är bra och än så länge har jag inte haft några problem med att få tag i en bil när jag har behövt det. Bokar gör man lätt via nätet eller mobilen (appen funkar också som nyckel, mkt smart). Dessutom får jag boka bilen för privata ärenden (men betalar såklart för dom resorna själv).

Återstår två problem
1) Spontana utflykter med familjen
2) Den mentala upplevelsen av att kanske bli begränsad av att inte ha bil.

Det första problemet bör gå att lösa genom bilpoolen, kollektivtrafik och att helt enkelt flytta bak horisonten för "spontan" en gnutta. Och löser sig problem ett borde problem två vara ett icke-problem. Egentligen känns det som att svaret är att det går.

Men likförbenat - det kommer att krävas en tid av mental träning. Idag funderade jag seriöst på om barnen kommer bli mobbade för att familjen inte har bil, inser att det är helt sjukt men jag är tusan inte säker på att det inte kommer hända... Och när kidsen blir så stora så att fotbollslaget (eller vilken sport det nu blir) plötsligt behöver hjälp med transport till bortamatchen?!

Känns som att skrothögen så sakteliga rör sig mot blocket men tillsvidare får jag peppa med läsning på livutanbil.se

Tankar och erfarenheter i ämnet? Dela gärna i kommentarerna!

* = sambon cyklar till sitt jobb inom stan sen länge men i våras tröttnade jag på att bilpendla till förmån cykeln och nästan dagliga 42 km motion.

2 kommentarer:

  1. Hur gick det? Sålde ni bilen? Jag är i samma situation nu som du beskriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamän! Går över all förväntan. Vi kör bilpool ibland, hyr ibland och köper mat via mathem.se

      Har velat köpa lastcykel men inte kommit dit, gamla kärran löser mkt smått.

      Bra du frågade, måste ju skriva ett inlägg om just det där o kicka igång den här sidan igen.

      Lycka till, inte så stor grej eg.

      Radera

Resebyrå för tågresor internationellt?! Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp

Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp. Det verkar ju onekligen som att Kalmar är bäst me...