söndag 7 oktober 2012

Cykla gör skillnad, stor skillnad

Cyklar du? Sträck på dig - du gör skillnad! Både i plånboken och för miljön.

På Lunds kommuns hemsida finns ett intressant verktyg för att jämföra resor. Modellen bygger såklart på ett gäng antaganden som inte kan stämma för alla. Tex tas för givet att man reser 220 dagar om året och kostnadskalkylen för cykel utgår från att genomsnittsresan är mycket kortare än mina genomsnittsresor (ca 15% vilket ger än km-kostnad som är väl häftig; 1kr/mil). Så - även om man får ta siffrorna med en nypa salt så är det ändå en ruskigt häftig jämförelse

Min ekvation förutsatt att jag reser 220 tor resor Malmö-Lund (vilket jag som sagt inte gör, i bästa fall skulle jag kanske kunna skrapa ihop 140-150 tor-resor).


Lyckligvis har snittar jag dessutom tor-resan på 1h 30 min!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Resebyrå för tågresor internationellt?! Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp

Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp. Det verkar ju onekligen som att Kalmar är bäst me...