torsdag 11 oktober 2012

Riktigt goda cykelnyheter i Malmö

Jag är ju ingen veteran i cykelpendlar-klubben men jag insåg ganska snart att Kungsgatan i Malmö, som jag passerar varje cykelpendlardag, kan vara en både positiv och negativ upplevelse.

Jag älskar hur hela den gröna sträckan från Värnhem till Lugnet andas cykelkultur i parkmiljön. Det är nästan lite Köpenhamn över alltihop - massor av cyklister, dom flesta cyklar fint och man möter precis alla sorters människor på alla tänkbara cykelmodeller. Här mår man bra och känner att man är del av en häftig, positiv och hälsosam cykeltrend.

Men myntet har som sagt en baksida, cykelstråket korsas av fyra mer eller mindre trafikerade bilvägar där bilisterna (såklart) har företräde. I rusningstid kan det bli riktigt körigt i dessa korsningar. I ärlighetens namn skall dock sägas att jag är imponerad över hur bilister, cyklister och fotgängare hjälps åt och släpper fram varandra (ofta drar vi på cykel lite smidig nytta av fotgängarnas zebralag). Men ibland blir man stående ganska länge och väntar på en lång kö bilar som fått fart. Värst brukar det vara på Exercisgatan, bilden är inte tagen i rusningstid, då kryllar det av all möjlig trafik.

(Bild: skärmdump från Eniro.se)

Och det är inte alltid trevligt folk i bilarna, då och då uppstår missförstånd när man som cyklist tror sig fått fri lejd men lite sent inser att så inte var fallet. Det brukar lösa sig, antingen får man tvärnita eller så trampar man på lite extra i luckan. En gång har jag varit en hårsmån från ett allvarligt tillbud när en ilsken figur gasade på rejält för att poängtera sin rätt, det var verkligen inte trevligt.

Således kom dagens bästa cykelnyhet som en skänk från ovan - finfina cykelkommunen Malmö har bestämt sig för att både höja upp cykelöverfarterna och (halleluja!) ge cyklisterna företräde!

Som sagt - Mycket goda nyheter! För Malmös cyklister och mig personligen som kommer få en än mer njutbar och säker resa. Och kanske även för övriga cykelsverige när Malmö nu går före och visar att man visst kan prioritera om och på riktigt visa cyklisterna att man vill något med cykelinfrastrukturen. Heja Malmö!

2 kommentarer:

  1. Trevligt att vissa kommuner satsar på cyklister. Har ett liknande problem på min pendlingsväg genom Visby, där jag på den fina cykelvägen på en sträcka av 1 km passerar ett antal gator (har inte orkat räkna), där bilarna såklart har företräde. Start-stopp-start-stopp-start-stopp suger liksom musten ur benen (även om elcykel som jag numera använder gör det mindre besvärligt). Tänk vad bra om det var bilarna som fick stanna istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, tänk om! Och det är härligt att Malmö faktiskt vågar gå före och visa vägen. Klart det går och det finns eg inget som talar för att bilarna skall ha företräde men massor för att cyklar och fotgängare skall ha det!

      Tack förresten för påhälsning och hälsning, gör det ju så mkt roligare att skriva lite då :)

      Radera

Resebyrå för tågresor internationellt?! Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp

Tågsemester behöver inte vara bökigt trots att centralens resebyrå i Kalmar har fullt upp. Det verkar ju onekligen som att Kalmar är bäst me...